نقد انیمیشن inside out (2)

یک انیمیشن خیلی خیلی مهم
“اینساید اوت دو” به عنوان دنبالهای برای انیمیشن موفق “اینساید اوت”، بار دیگر به دنیای احساسی رایلی و چالشهای جدیدی که در دوران نوجوانی با آنها مواجه میشود، میپردازد. این انیمیشن نه تنها داستانی سرگرمکننده را ارائه میدهد، بلکه درعمق خود مسائل اجتماعی و روانشناختی مهمی را بررسی میکند.
در این قسمت رایلی به سن نوجوانی رسیده و به دنبال پیوستن به اردوی تیم هاکی و جدا شدن از دوستانش، با چالشهای بسیاری مواجه میشود. رایلی بین تمایل به برقراری ارتباط با انسانهای جدیدی که متفاوت با او رفتار میکنند و تلاش برای پذیرفته شدن توسط آنها، نیز حفظ ارتباط با دوستان قدیمیاش سردرگرم مانده و نمیتواند هر دوی اینها را همزمان نگه دارد.
علاوه بر پنج احساس اصلی رایلی (شادی، غم، ترس، خشم و انزجار) که در اپیزود قبلی به خصوصیات و عملکرد هر کدام به درستی پرداخته شد، احساسات تازهای با توجه به بلوغ شخصیتی رایلی در او ظاهر شدهاند و روابط بین این مجموعه احساسات، داستان انیمیشن و چالشهای هویتی و شخصیتی رایلی را ایجاد میکند.
کنترل شدن رایلی توسط احساسات جدید به خوبی توانسته است نوجوانی را به تصویر بکشد. همهی ما میتوانیم با سکانسهایی که به موضوعاتی مثل: حس چندشناک بودن اول صبح، اورتینک کردن، عصبی و احساساتی شدن بیدلیل و شکستهایی که به تروماهای روحی ما تبدیل میشوند، میپردازد؛ ارتباط برقرار کنیم.
احساسات جدید شامل اضطراب، بیحوصلگی، حسادت و خجالت هستند و نشان میدهند که چگونه حتی یک حس یا تجربه در شکلگیری یک “من” جدید ماثر هستند. درواقع یکی از پیامهای اصلی این انیمیشن، اهمیت “همهی” احساسات، حتی احساسات منفی، در رشد شخصیت است. این نشان میدهد که هیچیک از احساسات نباید سرکوب شوند، بلکه باید پذیرفته و درک شوند.
انیمیشن به خوبی نشان میدهد که دوران نوجوانی چقدر پیچیده و پر از احساسات متناقض است. این میتواند شامل فشارهای اجتماعی، تغییرات هورمونی و هویتیابی باشد. احساسات باید با این چالشها مقابله کنند و توازن جدیدی را در زندگی رایلی پیدا کنند.
کیفیت انیمیشن و طراحی شخصیتها همچنان در سطح بالایی باقی مانده و تجربه بصری جذابی را به بیننده ارائه میدهد که البته از پیکسار 2024 همین انتظار هم میرود. یکی از شخصیتهای پلیاستیشن یک را میبینیم که مثلا کراش رایلی بوده است ولی توجه به جزئیات این طراحی بینظیر است؛ طوری که دقیقا شبیه کرکترهای PS خطی راه میرود و یا باگ گرافیکی دارد. و یا در طراحی خجالت تلاش شده با جزئیاتی شبیه پوشاندن لباسهای تنگ و کوچک به تن یک شخصیت بزرگ آن حس خجالت را در ظاهر نیز به مخاطب منتقل کند. رنگها با چنان حساسیتی انتخاب شدهاند که به عمق ساید روانشناختی این انیمیشن نیز افزودهاند. برای مثال: آبی رنگ غم است و ما شخصیت ” Sadness” را نیز با همین رنگ میبینیم اما طبق یک تئوری علت به کارگیری رنگ آبی در طراحی موهای “Joy” این است که نشان بدهد در هر تجربهی عمیق شادی، یک اندوه نهفته است. شما میتوانید بدون غم هم شادی گزرا داشته باشید؛ احساس لذت، سرگرم شدن، بیخیال بودن… اما شادی حقیقی یک احساس عمیق و بالغ است که نیازمند شکرگزاری است و شما نمیتوانید قدران لحظات خوب باشید مگر اینکه روزهای سخت را تجربه کرده باشید.

برخی منتقدان میگویند شادی نباید عصبانی شود. این تفکر اشتباهیست از آنجایی که یک تجربهی احساسی منحصر به فرد وجود ندارد؛ تجربههای ما گاهی یک کوکتل احساساتی هستند. برای همین است که ما در سکانسهایی میبینیم که غم لبخند میزند، خشم امید میدهد و شادی اشک میریزد. در نهایت نیز آن دسته از خاطرات رایلی ماندگار میشوند که ترکیبی از احساسات او هستند.
برگردیم به داستان انیمیشن؛ اضطراب کنترل ذهن رایلی را با احساسات جدید به دست میگیرد و با این تصور که رایلی اکنون بزرگ شده و دیگر به احساسات قبلی نیازی ندارد، آنها را از اتاق فرمان ذهن رایلی بیرون میاندازد. نکتهی قابل توجه این است که در طراحی شخصیت اضطراب تلاش شده است او تنها یک آنتاگونیست باشد، نه یک شرور. قصد او نیز کمک به رایلیست اما او اضطراب است و تنها از ابزار وجودیاش یعنی اضطراب استفاده میکند. در شرایطی نیز اضطراب میتواند کمککننده باشد. در سکانسی که رشتههای در هم درخشان که تحت عنوان “حس هویت” معرفی میشوند، از این باور رایلی که “من آدم خوبی هستم” به “من به قدر کافی خوب نیستم” تغییر میکنند خود اضطراب نیز نگران رایلی میشود و مدام تکرار میکند که باید راهی برای درست کردن این باشد. احساسات گذشته به همراه حس هویت “من آدم خوبی هستم” همگی به گورستان خاطرات افتادهاند و هر چه برای برگشت تلاش میکنند با شکست مواجه میشوند. حس هویت کمکم در حال نابودیست و وقتی انزجار رو به شادی میپرسد: “حالا باید چه کار کنیم؟” شادی پاسخ میدهد: “نمیدانم. نمیدانم چگونه جلوی اضطراب را بگیرم. شاید این چیزی است که با بزرگ شدن اتفاق میافتد. کمتر احساس شادی میکنی.”
اضطراب رایلی را وادار به تصمیمگیریهایی میکند که نتیجهی آنها نیز خود باعث افزایش اضطراب رایلی میشوند؛ مثل ناامید کردن دوستانش و یا حتی آسیب زدن به آنها. نهایت تاثیر اضطراب جایی نشان داده میشود که رایلی حین هاکی دچار پنیک میشود و حتی برگشتن شادی و باقی احساسات به اتاق فرمان ذهن او و برگرداندن حس هویت “من آدم خوبی هستم” نیز چارهی کار نیست. اینجا دقیقا اوج این داستان است؛ جایی که اضطراب و شادی هر دو متوجه میشوند هیچ کدام نمیتوانند انتخاب کنند که رایلی چه کسی باشد. هویت او نه آن خوب مطلقیست که شادی در تلاش است از او بسازد و نه احساس ناکافی بودنی که اضطراب باعث آن میشود. در نهایت احساس هویت تازهای شکل گرفته میشود که رایلی همزمان هم آدم خوبی است و هم گاهی احساس ناکافی بودن دارد، هم شجاع است و هم گاهی میترسد، هم مهربان است و هم گاهی خودخواه و مجموع اینها با هم رایلی واقعیست. احساسات با هم به تعامل میرسند و همدیگر را میپذیرند و رایلی نیز به پذیرش خود و تمام اشتباهاتش میرسد. اگر نیاز به عذرخواهیست، این کار را انجام میدهد و از اگر حال خوبی ندارد سعی در پنهان کردنش نمیکند.
پیام اصلی این انیمیشن از نظر ما همین است. این که انسان خودش را با تمام پیچیدگیها و تصمیمات درست و اشتباهش بپذیرد و بداند که او تنها یک “انسان” است. همین شما را به قدر لازم “کافی” میکند. اینساید اوت دو یک سفر احساسیست که به مخاطب یادآوری میکند هر احساس، حتی سختترین آنها، بخشی از سفر زندگی هستند. اگر پیکسار را با “کارخانهی هیولاها”، “در جستجوی نمو”، “داستان اسباببازیها” و یا “موش سرآشپز” در ذهن سپردهاید؛ اینساید اوت را نیز میتوانید به این پکیج شاهکار اضافه کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید:
تمامی اطلاعات شما نزد ما با بسیار بالا محفوظ خواهد بود.
مزایای عضویت در سیگما:
- ● دسترسی به فایل های دانلودی
- ● اعتبار هدیه به ارزش 50 هزار تومان
- ● دسترسی آسان به آپدیت محصولات
- ● دریافت پشتیبانی برای محصولات
- ● بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- مدی در من جای مردگان بسیاری زیستهام – نازگل صبوری
- آدم بزرگا مشغول صبحتن: درمورد آلبوم The new abnormal از the Strokes - از هنر در آلبوم Luck and Strange از دیوید گیلمور + شنیدن تمام آلبوم
- نقد انیمیشن inside out (2) - از هنر در نقد سریال Bojack.Horseman
- درمورد تد هیوز; همسر سیلویا پلات - از هنر در کلماتی درمورد سیلوی پلات و دیوانگی
دسته بندی مطالب
- ادبیات (9)
- دستهبندی نشده (2)
- سینما (30)
- موسیقی (4)
- نقاشی (12)
قوانین ارسال دیدگاه در سایت