نقد فیلم دانه انجیر معابد از محمد رسول اف

روایتی نفسگیر از یک جنبش
فیلمسازی گوریلا با برخی از معانی کلیشهای همراه است: مقیاس کوچک؛ دوربینهای دستی و لرزان؛ شاید نورپردازی تار. هیچیک از اینها به فیلم درام خانوادگی پرمحتوا و استادانه محمد رسولاف، کارگردان ایرانی، تعلق ندارد. این فیلم که به سبک زیرزمینی در تهران در اواخر سال 2023 فیلمبرداری شده و توسط رژیم تئوکراتیک کشور غیرقانونی اعلام شده، به طور کامل گوریلا است – هرچند با توجه به مقیاس، جاهطلبی و سبک آن، هرگز نمیتوان حدس زد که این فیلم در شرایط مخفیانه و در خطر مداوم تعطیلی و زندانی شدن همه افراد involved ساخته شده است.
رسولاف که اکنون از وطن خود فرار کرده و در مخفیگاه به سر میبرد، پیامی فوری از خط مقدم ایران ارائه داده است که در قالب یک درام خانوادگی به طرز زیرکانهای خندهآور و به آرامی آغشته به پارانویا است. این فیلم سه ساعت طول میکشد اما هیچ صحنهای اضافی احساس نمیشود، زیرا چهار شخصیت مرکزی – پدر، مادر و دو دختر نوجوان – در حال دعوا، اختلاف و سرانجام فروپاشی در یک عمل نهایی زیرکانه هستند.
پدر با نام پرمعنا ایمان (میساح زاره) یک قاضی 20 ساله از دادگاه انقلاب اسلامی ایران است که یک روز به خانه میآید با شغلی جدید – و یک سلاح. او اکنون مسئول تحقیق درباره کسانی است که به ارتکاب جرایم علیه خدا متهم شدهاند. «خدا» البته واقعاً به رژیم تئوکراتیک اشاره دارد که فقط میخواهد او مهر تأیید بر مجموعهای از احکام اعدام بزند.
ترفیع شغلی به معنای تغییرات فوری برای همسرش، نجمه (سهیلا گلستانی) و دخترانش، ریزوان (مهسا رستمی) و سنا (ستاره ملکی) است. زندگی راحت و متوسط آنها اکنون نیاز به حفاظت دارد. دیگر نباید پستهای شبکههای اجتماعی منتشر کنند؛ نباید آدرس خود را فاش کنند. آنها به سرعت هدفی برای فعالان ضد رژیم تبدیل شدهاند.

دقیقن مثل درخت انجیر
البته، رسولاف از کتاب بازی چخوف با آن اسلحه و ناپدید شدن مرموزش استفاده میکند – که همزمان با دستگیری یک دوست دانشجویی ریزوان رخ میدهد – و زندگی خانوادگی آنها را به کلی از محور خود خارج میکند. شکافها شکل میگیرند: پدر محافظهکار مجری رژیم است؛ دختران مدرنفکر به شدت در حال پیگیری اعتراضات رو به افزایش در تهران هستند؛ و نجمه در وسط گیر کرده و سعی دارد بفهمد چرا آنچه در اخبار تلویزیونی میشنود دیگر با تجربیات واقعیاش همخوانی ندارد.
این تمثیل تند برای ایران به طور کلی هرگز بر درام غلبه نمیکند. رسولاف دینامیکهای خانوادگی را به شکلی روان و قابل ارتباط حفظ میکند، تا زمانی که آنها در یک عمل نهایی که به سمت باروک میرود، از شهر فرار میکنند. ویرایش زیبا و اندرو برد به طرز بینقصی ما را از یک دیدگاه به دیدگاه دیگر منتقل میکند و نورپردازی حساس پویا آقابابایی لحظاتی از تنش را با sensuality شکسته ارائه میدهد.
رسولاف دامنه فیلم را با تصاویر واقعی از تیکتاک درباره خشونت وحشیانه پلیس علیه معترضان گسترش میدهد. خونها پیادهرو را لکهدار میکنند، بیمارستانها پر از جوانان آسیبدیده، بسیاری از آنها زنانی هستند که علیه حجاب اجباری تجمع کردهاند. ریزوان و سنا از VPN استفاده میکنند تا به جنبش آزادی در حال افزایش متصل بمانند (به طرز بدنامی، رژیم ایران به شورشهای 2019-2020 کشور پاسخ داد و قطع اینترنت به مدت یک هفته را اعمال کرد).
همانطور که یک کارت عنوان افتتاحیه توضیح میدهد، انجیر مقدس مورد نظر دانههای خود را به شاخههای درختان همسایه منتقل میکند، شاخههایی را به زمین شلیک کرده و به آرامی زندگی میزبان خود را خفه میکند – تمثیلی برای دستگاه دولتی که نیازی به توضیح ندارد. این فیلم هیجانانگیز و شجاعانه با اره برقی به آن حمله میکند.
مطالب زیر را حتما بخوانید:
تمامی اطلاعات شما نزد ما با بسیار بالا محفوظ خواهد بود.
مزایای عضویت در سیگما:
- ● دسترسی به فایل های دانلودی
- ● اعتبار هدیه به ارزش 50 هزار تومان
- ● دسترسی آسان به آپدیت محصولات
- ● دریافت پشتیبانی برای محصولات
- ● بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- مدی در من جای مردگان بسیاری زیستهام – نازگل صبوری
- آدم بزرگا مشغول صبحتن: درمورد آلبوم The new abnormal از the Strokes - از هنر در آلبوم Luck and Strange از دیوید گیلمور + شنیدن تمام آلبوم
- نقد انیمیشن inside out (2) - از هنر در نقد سریال Bojack.Horseman
- درمورد تد هیوز; همسر سیلویا پلات - از هنر در کلماتی درمورد سیلوی پلات و دیوانگی
دسته بندی مطالب
- ادبیات (9)
- دستهبندی نشده (2)
- سینما (30)
- موسیقی (4)
- نقاشی (12)
قوانین ارسال دیدگاه در سایت